A- A A+

Korzystając z naszej strony internetowej, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Niniejsza Polityka dotyczy plików „cookies” i odnosi się również do strony internetowej wielkopolskaes.pl

 Czym są pliki „cookies”?

Poprzez pliki „cookies” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Cookies” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

 Do czego używamy plików „cookies”?

Pliki „cookies” używane są w celu dostosowania zawartości stron internetowych do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych. Używane są również w celu tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, z wyłączeniem personalnej identyfikacji użytkownika.

 Jakich plików „cookies” używamy?

Stosowane są dwa rodzaje plików „cookies” – „sesyjne” oraz „stałe”. Pierwsze z nich są plikami tymczasowymi, które pozostają na urządzeniu użytkownika, aż do wylogowania ze strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki pozostają na urządzeniu użytkownika przez czas określony w parametrach plików „cookies” albo do momentu ich ręcznego usunięcia przez użytkownika.

Pliki „cookies” wykorzystywane przez partnerów operatora strony internetowej, w tym w szczególności użytkowników strony internetowej, podlegają ich własnej polityce prywatności.

Czy pliki „cookies” zawierają dane osobowe

Dane osobowe gromadzone przy użyciu plików „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

Usuwanie plików „cookies”

Standardowo oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych domyślnie dopuszcza umieszczanie plików „cookies” na urządzeniu końcowym. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików „cookies” w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenie użytkownika. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików „cookies” dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). 

Ograniczenie stosowania plików „cookies”, może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie internetowej.

 

Szczegółowe informacje o zarządzaniu plikami cookies dla poszczególnych przeglądarek:

Firefox

Chrome

Internet Explorer

Opera

 

„Wesołe Koziołki” na liście finalistów konkursu „Przedsiębiortwo Społeczne Roku”


Poznański żłobek, działający w ramach spółdzielni socjalnej „Anima” znalazł się na liście finalistów w kategorii „Pomysł na biznes”. Założycielki walczą teraz o nagrody pieniężne i doradztwo w dalszej działalności.

Żłobek „Wesołe Koziołki” to placówka Montessori, w której dzieci rozwijają swoje umiejętności za pomocą metody pedagogicznej opracowanej przez Marię Montessori. O tym, czym różni się ich żłobek od innych podobnych placówek oraz pomyśle na własne przedsiębiorstwo społeczne opowiadają założycielki spółdzielni.

 

Jak to się stało, że Wesołe Koziołki trafiły na listę finalistów konkursu na najlepsze przedsiębiorstwo społeczne roku?

Jesteśmy na liście finalistów jako „Pomysł na Rozwój”. Jak trafiłyśmy na listę? Prowadzimy w żłobku zajęcia z Pracowni Małego Odkrywcy: są to zajęcia interaktywne połączone ze świetną zabawą i sporą dawką wiedzy.Wykonywanie nieskomplikowanych doświadczeń to niezwykle pouczająca przygoda, która rozwija i stymuluje naturalną ciekawość świata i procentuje u dzieci rozwojem na wielu płaszczyznach. Takie zajęcia bardzo podobały się naszym dzieciom i chciałyśmy rozszerzyć je na bardziej profesjonalnym sprzęcie oraz w większej oprawie. W tym czasie akurat pojawił się konkurs na Najlepsze Przedsiębiorstwo Roku oraz Pomysł na rozwój. Postanowiłyśmy wziąć udział. I tak to się zaczęło.

 

Jak narodził się pomysł utworzenia żłobka? Czy któraś z Pań wcześniej pracowała z małymi dziećmi?

Pomysł o powstaniu przedszkola (bo taki był pierwotny zamiar) zrodził się bardzo dawno temu. Zebrały się 3 dziewczyny i chciały otworzyć przedszkole, ponieważ każda z nich pracowała już z dziećmi i ma wykształcenie pedagogiczne. Pomysł ten wydawał się najbardziej racjonalny. Brakowało pieniędzy na samodzielnie otworzenie przedszkola, dlatego dziewczyny szukały wsparcia finansowego. Zaproponowano im założenie Spółdzielni Socjalnej dzięki, której mogłybyśmy otrzymać wsparcie finansowe na rozpoczęcie działalności, ale potrzebnych było 5. członków, z których 1/2 to osoby bezrobotne, wykluczone społecznie bądź niepełnosprawne. Więc zaczęły się poszukiwania. Udało się zebrać komplet i rozpoczęły się procedury.

 

Prowadzą Panie żłobek w oparciu o pedagogikę M. Montessori. Czym różni się taki żłobek od innych?

Jest to metoda, w której bardzo duży nacisk kładziemy na samodzielność dzieci. Uczymy się bardzo dużo praktycznych rzeczy. Dzieci nie są podzielone na grupy wiekowe dzięki temu młodsze uczą się szybciej, bo mają przykład od starszych dzieci, a starsze uczą się opiekuńczości wobec młodszych. Każde dziecko ma wybór miejsca, czasu i zabawy. Wsyętuje duża indywidualizacja: dziecko pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe. Dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i swoim działaniu poprzez pracę z materiałem praktycznego dnia. Uczymy się reguł Marii Montessori: „nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj”. Obserwacja jest kluczem do poznania świata.

 

Kiedy założyły Panie spółdzielnię socjalną „Anima”? Jak wyglądały początki tej działalności?

Spółdzielnia powstała 13.12.2011r., a żłobek został uruchomiony dopiero 17 września 2012r., ze względu na wszelkie procedury dotyczące żłobka (PPOŻ, Sanepid, opinia kominiarska, badanie wody, oświetlenie, wpis do rejestru żłobków). Początki były trudni. Nie ze względu na pracę z dziećmi, ale ze względu na małą liczbę dzieci w żłobku. Na początku było tak, że przypadała jedna opiekunka na jedno dziecko. Mamy zgodę na 15 dzieci, a w chwili obecnej do żłobka uczęszcza 11. To cały czas za mało, ale jest to już taka liczba dzięki, której możemy funkcjonować z dnia na dzień. Nie wyobrażamy sobie robić czegoś innego, więc walczymy wszelkimi sposobami o to, żeby przetrwać.

 

Dlaczego wybrały Panie formę prawną spółdzielni socjalnej dla swojej działalności?

Pojęcie spółdzielni socjalnej jako formy działalności było dla nas czymś nowym. Dzięki temu, że uczestniczyłyśmy w szkoleniach, w których dowiedzieliśmy się jak funkcjonuje spółdzielnia, jaką jest formą prawną i na co możemy liczyć zakładając spółdzielnię przekonało nas do tego ze może to być coś dla nas.

 

Czy znają Panie może inne przedsiębiorstwa społeczne, z których usług Panie korzystacie?

Tak znamy kilka spółdzielni i jeśli potrzebujemy pomocy z dziedziny której ta spółdzielnia się zajmuje, wybieramy spółdzielnie. Np. potrzebowałyśmy ulotki skorzystałyśmy z doświadczenia kolegów ze spółdzielni Master Punkt, potrzebowałyśmy wypielęgnować ogródek dla dzieci skorzystałyśmy ze spółdzielni Tajemniczy ogród, itd.

 

Jakie są plusy prowadzenia takiej działalności?

Jedne z najważniejszych korzyści dla nowo powstałego przedsiębiorstwa to zwolnienie z opłat sądowych przy wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), opublikowania ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Są także ulgi w zakresie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe. Poza tym ważne są możliwości uczestniczenia w otwartym konkursie ofert na realizację zadań na rzecz administracji publicznej (co dla nas jako żłobka jest niezwykle cenne). Poza wszystkim, prowadząc taką działalnośc można po prostu stworzyć sobie miejsce pracy.

 

Czy miały Panie jakieś trudności w założeniu spółdzielni?

Ponieważ byłyśmy pod opieką Stowarzyszenia Na Rzecz Spółdzielni Socjalnych nic takiego się nie przydarzyło. To dzięki Stowarzyszeniu i ich wiedzy, kompetencji żadnych trudności nie było. Jedynym problemem było założenie konta bankowego gdzie bank nie wiedział pod jaką osobowość prawną nas podczepić.

 

Co mogą Panie poradzić innym, którzy chcą założyć swoją działaność i myślą o wybraniu spółdzielni socjalnej jako formy prawnej?

Możemy poradzić tyle, że jest to bardzo poważna decyzja i nie łatwa. Należy ją staranie przemyśleć, poznać swoje mocne i słabe strony i ocenić szansę. Należy znaleźć grupę osób, które podejmą wyzwanie będą z nami na dobre i złe. W przypadku wybrania spółdzielni socjalnej jako formy prawnej dla nas najważniejsza była dobrze dobrana ekipa, która ma ten sam cel i w razie problemów będzie wsparciem.

 

Więcej na temat żłobka „Wesołe Koziołki” działającego w ramach spółdzielni socjalnej „Anima” dowiedzieć się można na jego oficjalnej stronie: http://www.wesolekoziolki.pl/

 

Informacja finansowana jest w ramach projektu systemowego pn. „Koordynacja i współpraca na rzecz integracji społecznej Wielkopolski” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.