Korzystając z naszej strony internetowej, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Niniejsza Polityka dotyczy plików „cookies” i odnosi się również do strony internetowej wielkopolskaes.pl

 Czym są pliki „cookies”?

Poprzez pliki „cookies” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Cookies” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

 Do czego używamy plików „cookies”?

Pliki „cookies” używane są w celu dostosowania zawartości stron internetowych do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych. Używane są również w celu tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, z wyłączeniem personalnej identyfikacji użytkownika.

 Jakich plików „cookies” używamy?

Stosowane są dwa rodzaje plików „cookies” – „sesyjne” oraz „stałe”. Pierwsze z nich są plikami tymczasowymi, które pozostają na urządzeniu użytkownika, aż do wylogowania ze strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki pozostają na urządzeniu użytkownika przez czas określony w parametrach plików „cookies” albo do momentu ich ręcznego usunięcia przez użytkownika.

Pliki „cookies” wykorzystywane przez partnerów operatora strony internetowej, w tym w szczególności użytkowników strony internetowej, podlegają ich własnej polityce prywatności.

Czy pliki „cookies” zawierają dane osobowe

Dane osobowe gromadzone przy użyciu plików „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

Usuwanie plików „cookies”

Standardowo oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych domyślnie dopuszcza umieszczanie plików „cookies” na urządzeniu końcowym. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików „cookies” w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenie użytkownika. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików „cookies” dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). 

Ograniczenie stosowania plików „cookies”, może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie internetowej.

 

Szczegółowe informacje o zarządzaniu plikami cookies dla poszczególnych przeglądarek:

Firefox

Chrome

Internet Explorer

Opera

 

Aktualności

W dniach 27-29 sierpnia odbyła się wizyta studyjna w Garncarskiej Wiosce w Kamionce na Mazurach. Uczestnicy odwiedzili wioskę by poznać szczegóły funkcjonowania tego przedsiębiorstwa społecznego oraz wysłuchać cennych informacji dotyczących okoliczności zakładania takiego podmiotu. W wizycie uczestniczyły osoby zaangażowane w tworzenie Spółdzielni Socjalnej „Stara Łubianka” w Starej Łubiance (powiat pilski), które przyjechały na Mazury licząc na uzyskanie konkretnych informacji oraz zdobycie inspiracji do działania. Wnioskując z relacji zadowolonych uczestników, oczekiwania zostały spełnione, a wśród najważniejszych zysków z wizyty wymienić można: poznanie korzyści wiążących się z prowadzeniem spółdzielni socjalnej na terenie wiejskim w ramach takich obszarów jak (agro)turystyka, ekorolnictwo, edukacja czy usługi społeczne; otrzymanie praktycznych wskazówek w sferze finansowania działalności podmiotów ekonomii społecznej oraz tworzenia nowych pomysłów na ich produkty i usługi. W ramach trzydniowej wizyty uczestnicy mieli okazję wziąć udział w szkoleniu dotyczącym zarządzania przedsiębiorstwem społecznym pt. „Ekonomia Społeczna w praktyce”, zapoznać się ze specyfiką działań Nidzickiej Fundacji Rozwoju NIDA oraz wysłuchać praktycznych rozwiązań stosowanych podczas finansowania oraz wspierania działań podmiotów ekonomii społecznej. Nie mogło zabraknąć także miejscowych atrakcji zapewnionych przez Garncarską wioskę. Uczestnicy uczestniczyli w pokazie toczenia na kole garncarskim, mieli okazję także doświadczyć tej sztuki w praktyce podczas zorganizowanych dla nich warsztatów. Dla miłośników innych rodzajów sztuki przygotowano także warsztaty malowania na szkle. Zespół, który przygotował cały program wizyty, a zatem jej gospodarze to grupa osób pracujących w ramach przedsiębiorstwa społecznego „Garncarska wioska”, które powstało w ramach projektu „W stronę polskiego modelu gospodarki społecznej – budujemy nowy Lisków” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu IW EQUAL. Wioska okazała się doskonałym miejscem inspiracji do działania dla osób współtworzących spółdzielnię „Stara Łubianka”. Było tak po pierwsze dlatego, że podobnie jak ich przedsiębiorstwo, także Garncarska wioska funkcjonuje na terenach wiejskich. Po drugie, oba zespoły, włączając w działania najbliższe wspólnoty lokalne mierzą się z podobnymi trudnościami związanymi z tworzeniem jednego podmiotu, który połączyć ma różnorodność i poczucie wspólnoty. Jest to szczególne trudne ze względu na występujące tam wysokie bezrobocie i brak perspektyw rozwojowych na terenach, które w przeszłości funkcjonowały jako lokalne PGRy. Wspomniane podobieństwa sprawiły, że poza dobrymi wrażeniami i przyjemnie spędzonym czasem, wizyta uzyskała także potencjał realnego wsparcia działań osób zaangażowanych w przyszłe działania spółdzielni „Stara Łubianka”. Trzymamy kciuki za dalsze powodzenia „Garncarskiej wioski”, a zespołowi ze „Starej Łubianki” życzymy wielu sukcesów we wszystkich działaniach, które będą podejmować.   Jeżeli chcecie Państwo dowiedzieć się więcej o działalności Garncarskiej wioski, proszę odwiedzić jej stronę.  Zapraszamy także do obejrzenia zdjęć z wizyty.   Informacja powstała w ramach projektu systemowego pn. „Koordynacja i współpraca na rzecz integracji społecznej Wielkopolski” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.       {phocadownload view=file|id=57|target=s} {phocadownload view=file|id=58|target=s} {phocadownload view=file|id=59|target=s}  

Więcej

Procedura wyłaniania wykonawców szkoleń zaplanowanych do przeprowadzenia w ramach projektu pn. „Koordynacja i współpraca na rzecz integracji społecznej Wielkopolski” jest jeszcze w toku, ale już teraz prezentujemy Państwu te szkolenia i warsztaty, których sczegóły są już znane. Zapraszamy Państwa do rozważenia udziału w poniższych przedsięwzięciach: Warsztaty „Praca z rodzicami i opiekunami dorosłych osób niepełnosprawnych w podmiotach ekonomii społecznej” odbędą się w terminie 10-11 października oraz 13-14 listopada 2013 r. w hotelu „Batory” przy ul. Leszczyńskiej w Poznaniu (warsztaty organizuje Pracownia Psychologiczna ,,Psychopolis” z Rawicza). Warsztaty „Tworzenie indywidualnych programów rehabilitacji dla osób niepełnosprawnych w podmiotach ekonomii społecznej” odbędą się w terminie 16-17 października oraz 19-20 listopada 2013 r. w hotelu „Batory” przy ul. Leszczyńskiej w Poznaniu (warsztaty organizuje Pracownia Psychologiczna ,,Psychopolis” z Rawicza). Szkolenie pn. „Kontrola zarządcza w warsztatach terapii zajęciowej” odbędzie się w terminie 21-22 października 2013 r. w Warsztacie Terapii Zajęciowej przy Fundacji "CIS" w Koninie (szkolenie organizuje „Firma Kamila Syrytczyk, Ośrodek Szkoleń Administracyjnych”). Szkolenie pn. „Kontrola zarządcza w warsztatach terapii zajęciowej” odbędzie się w terminie 23-24 października 2013 r. w Warsztacie Terapii Zajęciowej przy Fundacji Mielnica w Mielnicy Wielkiej (szkolenie organizuje „Firma Kamila Syrytczyk, Ośrodek Szkoleń Administracyjnych”). Warsztaty zorganizowania i przeprowadzenia szkolenia pod nazwą: „Rachunkowość w warsztatach terapii zajęciowej” odbędą się w terminie 7-8 listopada 2013 r. w hotelu „Batory” przy ul. Leszczyńskiej w Poznaniu (warsztaty organizuje Pracownia Psychologiczna ,,Psychopolis” z Rawicza). Wszystkich zainteresowanych wzięciem udziału w warsztatach serdecznie zapraszamy do kontaktu z Aleksandrą Andrzejewską za pośrednictwem poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. document.getElementById('cloak7005c43e4afee8720a73199e69dc3640').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy7005c43e4afee8720a73199e69dc3640 = 'aleksandra.andrzejewska' + '@'; addy7005c43e4afee8720a73199e69dc3640 = addy7005c43e4afee8720a73199e69dc3640 + 'rops' + '.' + 'poznan' + '.' + 'pl'; var addy_text7005c43e4afee8720a73199e69dc3640 = 'aleksandra.andrzejewska' + '@' + 'rops' + '.' + 'poznan' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloak7005c43e4afee8720a73199e69dc3640').innerHTML += ''+addy_text7005c43e4afee8720a73199e69dc3640+''; , pod numerem telefonu 61 8567 343. Poza powyżej wymienionymi warsztatami oraz szkoleniami planowane są także inne propozycje, które w najbliższym czasie przedstawimy Państwu wraz z niezbędnymi szczegółami. Wśród nich znajdą Państwo: Szkolenie pn. „Decoupage dla zaawansowanych" dla personelu podmiotów ekonomii społecznej z terenu Wielkopolski. Szkolenie pn. „Filcowanie: poziom zaawansowany” Szkolenie pn. „Ochrona danych osobowych w warsztatach terapii zajęciowej” Szkolenie pn. „Wykrój-poziom zaawansowany” dla personelu podmiotów ekonomii społecznej z terenu Wielkopolski. Szkolenie pn. „Spółdzielnia socjalna jako narzędzie aktywizacji klientów pomocy społecznej lub/i Powiatowych Urzędów Pracy”. Szkolenie pn. Finansowanie przystępowania do spółdzielni socjalnych klientów pomocy społecznej lub/i Powiatowych Urzędów Pracy”. Szkolenie pn."Centra Integracji Społecznej (CIS) i Kluby Integracji Społecznej (KIS) jako narzędzia aktywizacji klientów pomocy społecznej lub/i Powiatowych Urzędów Pracy”. Szkolenie pn. „VAT w zakładach aktywności zawodowej”. Organizacja szkoleń zaplanowana jest na termin od 15 października do 13 grudnia 2013 r.   Szkolenia oraz warsztaty finansowane są w ramach projektu systemowego pn. „Koordynacja i współpraca na rzecz integracji społecznej Wielkopolski” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.    

Więcej

        W dniach 19-20 września br. w Szczecinie i Nowym Warpnie odbyły się VII Ogólnopolskie Spotkania Ekonomii Społecznej. Tegoroczna edycja Spotkań obfitowała w różnorodne propozycje wydarzeń dostosowanych do potrzeb wszystkich grup odbiorców. VII Ogólnopolskie Spotkania… to forum dla wszystkich tych, którzy związani są z sektorem ekonomii społecznej bądź rozważają zaangażowanie się w jej działania. W tym roku zorganizowane zostały one przed stworzeniem Paktu na Rzecz Ekonomii Społecznej i przyjęciem Krajowego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej co umożliwiło podjęcie rozmów w tych kwestiach i rozwianie części wątpliwości.        Organizatorem głównym OSES 2013 jest Fundacja Fundusz Współpracy, natomiast współorganizatorami w realizacji tego przedsięwzięcia są: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie, Stowarzyszenie Czas Przestrzeń Tożsamość ze Szczecina oraz Gmina Nowe Warpno. Ogólnopolskie Spotkania Ekonomii Społecznej organizowane są w ramach projektu „Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej”. Organizatorzy wydarzenia wskazali na kilka najważniejszych celów Spotkań. Były nimi: ·         Promowanie idei „terytorium społecznie odpowiedzialnego”; ·         Rozwijanie umiejętności i ułatwianie dostępu do treści merytorycznych poprzez prowadzenie szkoleń i warsztatów dla wszystkich zainteresowanych konkretnymi zagadnieniami; ·         Podkreślanie aktywnej roli państwa w realizowaniu potrzeb przedsiębiorców i przedstawicieli trzeciego sektora poprzez organizację spotkań międzysektorowych, warsztatów i szkoleń. Harmonogram tegorocznych spotkań został wyraźnie podzielony: pierwszego dnia przedsięwzięcie miało miejsce w Szczecinie, a drugiego w Nowym Warpnie. W stolicy województwa Zachodniopomorskiego odbyły się liczne sesje panelowe dotyczące m.in.  finansowania i merytorycznego wsparcia przedsiębiorstw społecznych, współpracy międzysektorowej, monitorowania rozwoju sektora ekonomii społecznej czy roli lokalnych grup działania w tworzeniu sprzyjających warunków dla rozwoju przedsiębiorstw społecznych. Wszystkie panele cieszyły się dużą popularnością i frekwencją uczestników.  Drugi dzień OSES-u zaplanowany został przez organizatorów jako impreza plenerowa. Nowe Warpno okazało się być pięknym, malowniczo położonym miasteczkiem, które mimo deszczowej pogody, spełniło oczekiwania większości uczestników. Zainteresowani mieli okazję uczestniczyć w panelach dyskusyjnych i spotkaniach, a także wziąć udział w targach przedsiębiorczości społecznej.         Program VII Spotkań… przygotowany został przez organizatorów tak, by zainteresować możliwie jak największą grupę odbiorców. Po pierwsze, wszyscy poszukujący dla siebie możliwości zatrudnienia i bardziej szczegółowych informacji na temat przedsiębiorczości społecznej mogli wziąć udział w dopasowanych szkoleniach dotyczących powrotu na rynek pracy i zakładania przedsiębiorstw społecznych. Po drugie, komercyjni przedsiębiorcy mieli okazję uczestniczyć w panelach na temat społecznej odpowiedzialności biznesu oraz współpracy międzysektorowej. Po trzecie, wszyscy pracujący w instytucjach współpracujących z przedsiębiorstwami społecznymi mieli możliwość zapoznania się z ofertą szkoleń i spotkań przygotowanych dla partnerów III sektora. Po czwarte, samorządowcy poszukujący informacji na temat nowego okresu programowania czy nowych sposobów tworzenia miejsc pracy mogli je pozyskać uczestnicząc w specjalnie zaprojektowanych dla nich warsztatach i panelach dyskusyjnych.          Organizacja VII Ogólnopolskich Spotkań… promując działania III sektora, w dużej mierze polegała także na jego przedstawicielach: wolontariuszach. W przedsięwzięciu wzięło udział ponad 60 osób, które zdecydowały się wesprzeć OSES swoją pracą. Wśród znaleźli się członkowie takich organizacji i instytucji jak Caritas Diecezji Szczecińsko – Kamieńskiej, Fundacja Akademia Podmiotowego Wspierania Młodzieży, Związek Harcerstwa Polskiego, Ochotnicza Straż Pożarna czy Gimnazjum z Nowego Warpna.         Jeżeli są Państwo zainteresowani innymi relacjami z VII OSES-u, zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej dedykowanej temu przedsięwzięciu: http://oses2013.pl/   Informacja powstała w ramach projektu systemowego pn. „Koordynacja i współpraca na rzecz integracji społecznej Wielkopolski” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.  

Więcej

4 września w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu odbyło się spotkanie Komitetu ds. ekonomii społecznej. Spotkanie dotyczyło spraw bieżących związanych z funkcjonowaniem sektora ekonomii społecznej w województwie wielkopolskim.   Na spotkaniu omawiano najbliższe wydarzeniach organizowane w ramach targów przedsiębiorczości społecznej: „Dniach Ekonomii Społecznej” organizowanych w subregionie kaliskim w terminie 28-30 listopada przez Fundację im. Królowej Polski Św. Jadwigi (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. document.getElementById('cloake261d26ec091d8d6e8256594816d3aae').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addye261d26ec091d8d6e8256594816d3aae = 'fundacja' + '@'; addye261d26ec091d8d6e8256594816d3aae = addye261d26ec091d8d6e8256594816d3aae + 'jadwiga' + '.' + 'org'; var addy_texte261d26ec091d8d6e8256594816d3aae = 'fundacja' + '@' + 'jadwiga' + '.' + 'org';document.getElementById('cloake261d26ec091d8d6e8256594816d3aae').innerHTML += ''+addy_texte261d26ec091d8d6e8256594816d3aae+''; ) oraz Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej (ROPS) w Poznaniu. Poza zapowiadanymi targami, odbędą się tam także warsztaty dla uczestników. „Wielkopolskim Forum Ekonomii Społecznej”, które odbyło się 27 i 28 września w Łężeczkach. Głównym motywem spajającym wszystkie wydarzenia w ramach „Wielkopolskiego Forum…” było zrzeszanie się przedsiębiorstw społecznych i analiza dobrych praktyk realizowanych na terenie Unii Europejskiej. Więcej informacji: www.spoldzielnie.org. Wydarzenie organizowane było przez ROPS w Poznaniu oraz Stowarzyszenie na Rzecz Spółdzielni Socjalnych. „Targach Przedsiębiorczości Społecznej”, które odbędą się w Lesznie (w dniach 18-19 października) oraz w Poznaniu (w dniach 25-26 października), organizowanych przez Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP oraz ROPS w Poznaniu. Plan wydarzenia zakłada organizację warsztatów, konferencji, wystaw oraz występów towarzyszących, które odbędą się na rynkach w Lesznie oraz Poznaniu. „Targach Przedsiębiorczości Społecznej” organizowanych w Czarnkowie w terminie: 12-15 grudnia br). „Targi” bogate będą w ofertę różnorodnych warsztatów (np. edukacyjnych, z zakresu reintegracji społecznej i zawodowej w CIS, czy tematyki spółdzielni socjalnych i partnerstwa lokalnego) i wystąpień konferencyjnych dotyczących m. in. nowej perspektywy finansowej w kontekście proponowanych dla ekonomii społecznej rozwiązań, czy Regionalnego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej dla województwa wielkopolskiego na lata 2013-2020. Przewidziane są także kiermasze, spotkania integracyjne oraz występy lokalnych artystów. Organizatorami wydarzenia jest ROPS w Poznaniu oraz Gmina Czarnków. Do współpracy zostaną również zaproszone lokalnie działające organizacje pozarządowe i podmioty ekonomii społecznej.   Wśród innych wątków obrad, pojawiła się także kwestia dotycząca zlecania zadań w obszarze realizacji szkoleń w zakresie ekonomii społecznej. Uczestnicy dyskutowali na temat procedury rozpisywania przetargów na prowadzenie szkoleń dla przedstawicieli kadr pomocy i integracji społecznej dotyczących ekonomii społecznej. Zgodnie z założeniami polityki rozwoju ekonomii społecznej na poziomie krajowym oraz regionalnym powinny być one realizowane we współpracy z instytucjami wsparcia ekonomii społecznej. W celu dokładnego rozwiania wątpliwości ustalono, że zostanie podjęta próba zorganizowania spotkania z przedstawicielem Urzędu Zamówień Publicznych oraz Cezarym Miżejewskim, współtwórcą Krajowego Programu Rozwoju Eekonomii Społecznej. Szczegółowe ustalenia i wnioski z ewentualnego spotkania zostaną zaprezentowane w odpowiednim czasie.   Spotkanie, które odbyło się 4. września jest trzecim zebraniem Komitetu od czasu jego utworzenia. Komitet ds. ekonomii społecznej powstał na mocy Uchwały Zarządu Województwa Wielkopolskiego z 5 lipca 2013 r. oraz w oparciu o Wytyczne Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Wytyczne dotyczyły przygotowania i realizacji wieloletniego regionalnego planu działań na rzecz promocji i upowszechniania ekonomii społecznej oraz rozwoju instytucji sektora ekonomii społecznej i jej otoczenia w regionie (tzw. Regionalny Plan). Komitetowi przewodniczy Tomasz Bugajski, Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego, a jego zastępcą jest Aleksandra Kowalska, Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu. Pozostali 24 członkowie to przedstawiciele władz województwa, podmiotów reprezentujących sektor ekonomii społecznej, podmiotów tworzących infrastrukturę wsparcia ekonomii społecznej, przedstawiciele pracodawców, świata nauki oraz samorządów powiatowych i gminnych.             Zadania Komitetu, szczegółowo określone w konstytuującej go ustawie, zasadzają się głównie na dwóch obszarach: koordynacji oraz wdrażaniu polityki rozwoju ekonomii społecznej. Pierwsza płaszczyzna działań obejmuje m. in. koncepcyjne i konsultacyjne prace nad dokumentami i aktami prawnymi, koordynację wdrażania Regionalnego Planu Rozwoju Ekonomii Społecznej w Województwie Wielkopolskim na lata 2013-2020 oraz wypracowywanie nowych rozwiązań w zakresie rozwoju ekonomii społecznej w regionie. Realizacja drugiego pola zadań Komitetu, polega m. in. na współpracy z innymi instytucjami w celu organizacji przedsięwzięć, wdrażania nowych rozwiązań i sieci kooperacji w ramach sektora oraz na jego monitorowaniu. Istotnym celem działań jest także monitorowanie i upowszechnianie wielkopolskich dobrych praktyk w obszarze ekonomii społecznej, a szczególnie wykorzystywanie i promowanie takich modeli działania które się w regionie już sprawdziły.   Kolejne spotkanie Komitetu planowane jest na drugą połowę października br.   Zachęcamy Państwa do zapoznania się z treścią Uchwała Zarządu Województwa Wielkopolskiego, której lektura dostarczy Państwu informacji na temat szczegółowych zasad funkcjonowania Komitetu.   Informacja powstała w ramach projektu systemowego pn. „Koordynacja i współpraca na rzecz integracji społecznej Wielkopolski” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.    

Więcej

W poniedziałek, 23. września ruszyły badania w ramach monitoringu sektora ekonomii społecznej w województwie wielkopolskim. Wezmą w nim udział podmioty ekonomii społecznej, jednostki samorządu terytorialnego, a także (w ramach badania opinii publicznej) mieszkańcy całej Wielkopolski. Badanie jednostek samorządu terytorialnego (JST) służyć będzie uzyskaniu aktualnych informacji dotyczących rozwoju sektora ekonomii społecznej na poziomie lokalnym. W tej części badania, która poświęcona jest JST znajdą się pytania dotyczące m. in.: wiedzy na temat ekonomii społecznej, zlecania produkcji dóbr i usług podmiotom ekonomii społecznej, wspierania podmiotów ekonomii społecznej, współpracy z Ośrodkami Wsparcia Ekonomii Społecznej oraz wpływu podmiotów ekonomii społecznej na rozwój lokalny. Zebrane w ten sposób informacje o potrzebach i problemach jednostek samorządu terytorialnego, a ich analiza pomoże lepiej zaplanować wsparcie takich jednostek w obszarze rozwoju ekonomii społecznej.             Moduły badań poświęcony analizie funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej opierał się będzie m. in. na pytaniach o naturę prowadzonej działalności, udział w rynku, poziom współpracy z otoczeniem, poziom otrzymywanego wsparcia na prowadzoną działalność, oraz zarządzanie jednostką. Znajdą się tam także pytania kierowane do pracowników i uczestników podmiotów ekonomii społecznej (np. o ich sytuację na rynku pracy, poziom dochodów, otrzymywane świadczenia oraz kwestie związane z integracją społecznej). Dane dotyczące kondycji, potrzebach i problemach podmiotów ekonomii społecznej pomoże nam lepiej zaplanować ich wsparcie w ramach całego sektora. Przeprowadzane badania są częścią systemu monitorowania sektora ekonomii społecznej, który został wypracowany w ramach projektu innowacyjnego testującego pn. „Wielkopolskie Centrum Ekonomii Solidarności – koordynacja na rzecz zapewnienia trwałości funkcjonowania instytucji ekonomii społecznej”.   Cel badań: System monitoringu sektora ekonomii społecznej to zestaw wskaźników i procedur ich pozyskiwania, które pozwalają na zbieranie danych na temat stopnia osiągnięcia wyznaczonych rezultatów polityki wspierania ekonomii społecznej. Badania, będące częścią tego systemu, przeprowadzane są by zweryfikować efektywności konkretnych założeń, działań oraz funkcjonowania poszczególnych podmiotów w obszarze ekonomii społecznej. Innymi słowy, ich wyniki przyczynią się do poszerzenia wiedzy na temat aktualnego stanu sektora ekonomii społecznej w Wielkopolsce i ułatwią rozwiązywanie ewentualnych trudności.   Przebieg badań: Badania, które z założenia realizowanie będą corocznie, wykonane będą trzema metodami. Po pierwsze, przeprowadzonych zostanie ok. 400 wywiadów kwestionariuszowych z pracownikami i uczestnikami podmiotów ekonomii społecznej. Po drugie, w ramach badania jednostek samorządu terytorialnego zrealizowanych będzie co najmniej 180 ankiet internetowych z ich pracownikami. Po trzecie, wykonanych zostanie ponad 380 wywiadów telefonicznych z mieszkańcami Wielkopolski, w ramach badania opinni publicznej. 19 listopada znane już będą rezultaty badań, a niedługo potem będziecie mogli Państwo zapoznać się z wynikami analiz: pierwszymi wnioskami i interpretacjami.   Badania finansowane są w ramach projektu systemowego pn. „Koordynacja i współpraca na rzecz integracji społecznej Wielkopolski”, który jest realizowany w ramach Poddziałania 7.1.3 PO KL Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Badania realizowane są przez firmę „ASM-Centrum Badań I Analiz Rynku” Sp. z o.o. z Kutna. Ze strony Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu odpowiada za nie Zofia Rutkowska (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. document.getElementById('cloak5681acdd31ecb76b5f66dedfb3c42770').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy5681acdd31ecb76b5f66dedfb3c42770 = 'zofia.rutkowska' + '@'; addy5681acdd31ecb76b5f66dedfb3c42770 = addy5681acdd31ecb76b5f66dedfb3c42770 + 'rops' + '.' + 'poznan' + '.' + 'pl'; var addy_text5681acdd31ecb76b5f66dedfb3c42770 = 'zofia.rutkowska' + '@' + 'rops' + '.' + 'poznan' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloak5681acdd31ecb76b5f66dedfb3c42770').innerHTML += ''+addy_text5681acdd31ecb76b5f66dedfb3c42770+''; ) do której kierować można wszelkie uwagi i wątpliwości.      

Więcej

"Ekonomię społeczną tworzą ludzie, którzy angażują się w nietypowe przedsięwzięcia, przecierają nowe szlaki i wyszukują nisze dla swoich działań. To ciężka praca, pełna wzlotów i upadków, ale ciekawych historii zakończonych sukcesem jest całkiem sporo!"   Więcej na:   http://www.ekonomiaspoleczna.pl/x/433242

Więcej

{phocagallery view=category|categoryid=1|imageid=71}Ekspert ekonomii społecznej Swoją wiedzą wspiera decydentów. Koordynuje i monitoruje działania w sektorze ekonomii społecznej     Zapraszamy Państwa do zapoznania się z charakterystyką systemu monitoringu sektora ekonomii społecznej w projekcie WCES. Za opracowanie modelu odpowiadał Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu. Postać eksperta ekonomii społecznej odpowiada też w dużym stopniu roli koordynatora wszystkich działań w ramach projektu WCES, a zatem rozwiązaniom metody koordynacji działań w obszarze ekonomii społecznej. Zgodnie z przyjętą wcześniej logiką reprezentacji jednego modelu/ systemu przez jedną postać, eksperta ekonomii społecznej traktować tu będziemy jako uosobienie metody koordynacji i systemu monitoringu sektora ekonomii społecznej.   Do kogo kierowana jest oferta i jakie są jej korzyści? Metoda koordynacji oraz system monitoringu w obszarze ekonomii społecznej są atrakcyjnymi rozwiązaniami dla instytucji działających na poziomie regionalnym, samorządów koordynujących działania podmiotów ekonomii społecznej w regionie.   Opisywana metoda pozwala realizować koordynację rozumianą jako: wyznaczanie wizji, kierunków strategicznych działań i rezultatów oraz poszukiwanie nowych, innowacyjnych rozwiązań i narzędzi. Ponadto koordynacja jest rozumiana jako jednoczesne uspójnianie wszystkich działań i relacji pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w pracę w sektorze i inicjowanie partnerskiej współpracy na rzecz rozwoju ekonomii społecznej; kompleksowe angażowanie i włączanie w proces decyzji wszystkich interesariuszy. Aby prawidłowo wdrażać założenia tej polityki konieczne jest zarządzanie systemem wsparcia rozwoju ekonomii społecznej, zarówno w rozumieniu realnego wpływu na decyzje dotyczące strategicznych działań, jak i wpływu na system finansowy i rozdysponowywanie środków. Wymieniając inne korzyści metody należy także wskazać na: szereg komplementarnych wobec siebie rozwiązań, które pozwolą na prowadzenie kompleksowych działań w zakresie wzmacniania polityki rozwoju ekonomii społecznej. Poszczególne narzędzia odpowiadają na potrzeby różnych grup docelowych i niosą ze sobą realne korzyści dla samorządów; pakiet maksymalnie komplementarnych instrumentów z opracowaną instrukcją wdrażania. Jest to ważny aspekt w kontekście realizowania odpowiedzialnej i skutecznej polityki społecznej, która w ten sposób staje się jednym z elementów polityki rozwoju; modele realizacji działań bezpośrednich, które są narzędziami pomocnymi podczas prowadzenia polityk lokalnych na szczeblu terytorialnym. Natomiast system informatyczny i system monitoringu to bardzo konkretne narzędzia służące prowadzeniu polityki regionalnej; wymiar społeczny wdrożenia modeli metody koordynacji. Wszystkie składowe metody pozwalają na pracę ze społecznościami lokalnymi w celu wzmocnienia ich poczucia odpowiedzialności społecznej. Silne, świadome i odpowiedzialne środowisko lokalne posiada większe predyspozycje do samoorganizacji i samorealizacji w zakresie własnych potrzeb.     Dzięki rozwiązaniom metody koordynacji na poziomie regionalnym możliwe jest tworzenie szerokiego archiwum wiedzy w zakresie ekonomii społecznej oraz jej dostarczanie do zainteresowanych nią podmiotów, a także ułatwienie komunikacji pomiędzy wszystkimi, którzy są lub chcą być zaangażowani w prace w sektorze ekonomii społecznej.   Jakimi narzędziami posługuje się ekspert ekonomii społecznej? Metoda koordynacji składa się z dwóch głównych komponentów: Założeń dotyczących koordynacji polityki rozwoju sektora ekonomii społecznej na poziomie regionu, w skład których wchodzą koncepcje systemu informatycznego i systemu monitoringu Założeń dotyczących koordynacji wdrażania pozostałych modeli implementowanych na poziomie samorządów lokalnych   Jakie trudności pokonuje ekspert ekonomii społecznej? Dużym wyzwaniem dla każdego samorządu na poziomie regionalnym jest umiejętna koordynacja działań na styku poszczególnych polityk publicznych, planowanie strategiczne oraz koordynacja realizowanych przedsięwzięć. Do koordynacji działań oraz oceny efektywności i zasadności realizowanych przedsięwzięć konieczne jest systematyczne i celowe monitorowanie działań w obszarze ekonomii społecznej oraz sprawna komunikacja pomiędzy poszczególnymi interesariuszami. Opisywany system monitoringu zapewnia rozwiązania, które mogą przysłużyć się lepszemu nadzorowaniu działań w sektorze, a metoda koordynacji pozwala na całościowe ujęcie       Zapraszamy do obejrzenia filmu promocyjnego przedstawiającego rozwiązania w ramach całego projektu WCES, a zatem także modelu edukacyjnego: (http://www.youtube.com/watch?v=PBaEEjBspWc)          Szczegółowe informacje na temat metody koordynacji i systemu monitoringu sektora ekonomii społecznej znajdują się w podręcznikach znajdujących się poniżej.       Projekt „Wielkopolskie Centrum Ekonomii Solidarności – koordynacja na rzecz zapewnienia trwałości funkcjonowania instytucji ekonomii społecznej” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Więcej

  ES Fundusz to pilotażowy projekt funduszu pożyczkowego dla podmiotów ekonomii społecznej w Polsce. Jego celem jest dostarczenie preferencyjnych pożyczek na przedsięwzięcia, które mają wzmocnić działalność gospodarczą PES, a w efekcie doprowadzić do wzrostu przychodów lub zatrudnienia. Dla kogo? Spółdzielnie pracy; Spółdzielnie inwalidów i niewidomych; Spółdzielnie socjalne Organizacje pozarządowe Kościelne osoby prawne lub jednostki organizacyjne (działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania), jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego; Spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub kluby sportowe, będące spółką działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857, z późn. zm.2), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników. Jakie warunki trzeba spełnić? Prowadzić działalność gospodarczą co najmniej 12 miesięcy (na dzień składania wniosku) Być mikro lub małym przedsiębiorcą czyli zatrudniać od 1 do 50 osób w działalności gospodarczej, przy rocznym obrocie nie przekraczającym 10 milionów EUR i/lub całkowitym bilansie rocznym nie przekraczającym 10 milionów EUR Nie zalegać w płatnościach zobowiązań podatkowych i z tytułu opłacania składek na zabezpieczenie emerytalne Przedstawić co najmniej zabezpieczenie w formie weksla in blanco z deklaracją wekslową Oferta pożyczki: Pożyczki do 100 tys. zł (do 100% wartości przedsięwzięcia) Maksymalny okres finansowania do 60 miesięcy Maksymalny okres karencji w spłacie kapitału do 6 miesięcy (wliczony w okres kredytowania) Oprocentowanie pożyczki od 25% do 50% stopy redyskonta weksli (obecnie 0,875% i 1,75%) Na co? Na szeroko pojęty rozwój, który pomoże podmiotowi osiągnąć wzrost przychodów z działalności gospodarczej lub wzrost zatrudnienia (w tym na zakup materialnych i niematerialnych środków obrotowych i inwestycyjnych). Cel przedsięwzięcia musi być zgodny z prowadzoną lub przyszłą działalnością gospodarczą PES. Wiecej informacji na stronie internetowej Towarzystwa Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych: http://www.tise.pl/ngo/es-fundusz/ Źródło: http://www.tise.pl/ngo/es-fundusz/

Więcej

Doradca prawny, księgowy wspiera przyszłych przedsiębiorców społecznych i pomaga zaplanować start i rozwój ich firmy     Doradca prawny i księgowy to osoba, która jest pewnego rodzaju przewodnikiem na drodze rozwoju przedsiębiorstw społecznych. Wiedza merytoryczna oraz odpowiednie zaplecze techniczne pozwalają mu pomóc tym osobom, które planują związać swoją przyszłość z sektorem ekonomii społecznej.     Zapraszamy Państwa do zapoznania się z charakterystyką modelu (pre)inkubacji ekonomii społecznej symbolizowanego przez doradcę księgowego i prawnego w projekcie WCES. Za opracowanie modelu odpowiadało Stowarzyszenie na Rzecz Spółdzielni Socjalnych. W chwili obecnej model gotowy jest do wdrożenia przez lokalne samorządy i instytucje zajmujące się rynkiem pracy i integracją społeczną. Po takiej implementacji lokalne środowiska mogą zyskać skuteczne narzędzie aktywizacji zawodowej.   Do kogo kierowana jest oferta modelu? Na rozwiązaniach wypracowanych w modelu mogą skorzystać osoby, które od dłuższego czasu borykają się z problemem znalezienia pracy, ale także Ci, którzy w najbliższym czasie dopiero wejdą na rynek pracy (np. studenci i absolwenci, zwłaszcza nauk humanistycznych) i są zainteresowani założeniem własnego przedsiębiorstwa społecznego. Rozwiązania modelu mogą także zainteresować samorządy lokalne, które walcząc np. z bezrobociem czy zaległościami czynszowymi mieszkańców zechcą utworzyć spółdzielnię socjalną osób prawnych w celu ich reintegracji zawodowej i poprawy warunków życiowych. Jakimi narzędziami posługuje się doradca księgowy i prawny? programem preinkubacji i inkubacji przedsiębiorczości społecznej, na który składają się porady prawne, księgowe, biznesowe, administracyjne itd. W ramach programu zainteresowani założeniem przedsiębiorstwa społecznego (osoby fizyczne, samorząd lokalny) mają okazję skorzystać z pomocy merytorycznej i wsparcia praktycznego jak i infrastruktury inkubatora (przestrzeń, media, obsługa księgowo-prawna) i przetestować swoje możliwości i szanse w ramach sektora ekonomii społecznej.   Jakie trudności pokonuje doradca prawny, księgowy? Model preinkubacji i inkubacji służy aktywizacji zawodowej, a zatem jego celem jest zwalczanie bezrobocia, zwłaszcza wśród osób w trudnej sytuacji życiowej, które korzystają ze wsparcia systemu pomocy społecznej. Ośrodki pomocy społecznej nie zawsze mogą zapewnić zatrudnienie osobom przygotowanym do podjęcia pracy, które często nie znają rozwiązań oferowanych przez sektor ekonomii społecznej. Model pomaga w założeniu przedsiębiorstwa społecznego (osób fizycznych i prawnych) zatrudniającego zainteresowanych włączeniem w rynek pracy i ma na celu odnalezienie takich ścieżek działań, które są komplementarne z system wsparcia pomocy społecznej.   Zapraszamy do obejrzenia filmu promocyjnego przedstawiającego rozwiązania w ramach całego projektu WCES, a zatem także modelu edukacyjnego: (http://www.youtube.com/watch?v=PBaEEjBspWc)          Szczegółowe informacje na temat modelu (pre)inkubacji ekonomii społecznej znajdują się w podręczniku znajdującym się poniżej.       Projekt „Wielkopolskie Centrum Ekonomii Solidarności – koordynacja na rzecz zapewnienia trwałości funkcjonowania instytucji ekonomii społecznej” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.{phocagallery view=category|categoryid=1|imageid=70}

Więcej

Tutor biznesowy Łączy przedsiębiorców komercyjnych i społecznych wskazując na wspólne korzyści     Tutor biznesowy to postać, która przy wsparciu samorządów lokalnych, rozwija współpracę między społecznym, a komercyjnym sektorem gospodarki.     Zapraszamy Państwa do zapoznania się z charakterystyką modelu partnerstw prywatno – społecznych symbolizowanego przez tutora biznesowego w projekcie WCES. Za model odpowiada Fundacja im. Królowej Polski Św. Jadwigi. Podstawowe charakterystyki modelu: nastawienie na działanie w lokalnym środowisku i w oparciu o lokalny kapitał społeczny; założenie budowania sieci współpracy podmiotów o charakterze gospodarczym przy wykorzystaniu czynnika polityczno-decyzyjnego (jednostki samorządu lokalnego); ukierunkowanie działań na osiągnięcie porozumienia w zakresie wspólnych celów gospodarczych i budowania wokół nich strategii działania; wzmocnienie potencjału rynkowego podmiotów ekonomii społecznej poprzez tutoring realizowany przez przedsiębiorców komercyjnych.   Instytucjami (użytkownikami), którzy mogą wdrażać model, są: Ośrodki Wspierania Ekonomii Społecznej, Instytucje Rynku Pracy (np. PUP, WUP, OHP), Jednostki Samorządu Terytorialnego, organizacje pozarządowe działające w sferze ekonomii społecznej.   Do kogo kierowana jest oferta modelu? Korzyści modelu będą atrakcyjne dla dwóch grup odbiorców. Po pierwsze, model partnerstw prywatno – społecznych jest skierowany do tych przedsiębiorców społecznych, którzy chcą poprawić swoje kompetencje i umiejętności biznesowe, a także zawiązać współpracę z komercyjną firmą. Ta grupa może być też szczególnie zainteresowana poznaniem praktycznych rozwiązań trudności związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa na rynku i zastosowaniem profesjonalnych narzędzi marketingowych. Po drugie, rozwiązania w ramach modelu partnerstw prywatno – społecznych będą atrakcyjne także dla firm komercyjnych. Wspierając rozwój przedsiębiorstw społecznych, przedsiębiorcy komercyjni pozyskują informacje o wcześniej niedostępnych grupach społecznych, budują nowe sieci współpracy a także zyskują większe szanse na społecznie odpowiedzialny wizerunek firmy. Rozwijanie takich partnerstw jest także przyszłościowym i efektywnym rozwiązaniem dla przedsiębiorczości w czasach kryzysu finansowego.   Jakimi narzędziami posługuje się tutor biznesowy? Podstawowym narzędziem modelu jest koncepcja budowania współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami społecznymi i przedsiębiorstwami komercyjnymi przy współpracy jednostek samorządu terytorialnego poprzez cykl szkoleniowo-warsztatowo-doradczy. Koncepcja obejmuje cykl dwóch spotkań warsztatowych w małych grupach (średnio siedmioosobowych), ze szczególnym zwróceniem uwagi na uzupełnienie wzajemnej wiedzy na temat partnerów i lepsze poznanie się. Bardzo ważne jest stworzenie warunków do pracy indywidualnej, pozwalającej na zaplanowanie współpracy biznes – podmioty ekonomii społecznej oraz wyłonienia i zmotywowania przyszłego tutora.   Jakie trudności pokonuje tutor biznesowy? Model partnerstw prywatno–społecznych odpowiada głównie na trudności związane z rozwojem przedsiębiorstw społecznych związane z niedostatecznymi kompetencjami biznesowymi i marketingowymi ich członków i pracowników jak również niedostatecznie rozwinięta współpracę z komercyjnym sektorem rynku. Opisane braki mogą skutkować niska dynamiką rozwoju przedsiębiorstwa społecznego, zniechęceniem zaangażowanych w nie osób, a w najgorszym przypadku także jego zamknięciem. Model partnerstw ma na celu wsparcie merytoryczne przedsiębiorców społecznych, ale również takie łączenie przedstawicieli sektora społecznego i komercyjnego, które z jednej strony które pozwoli na długotrwałą biznesową współpracę, ale także pozwoli przedsiębiorcom społecznym praktyczną naukę funkcjonowania na konkurencyjnym rynku produktów i usług.   Zapraszamy do obejrzenia filmu promocyjnego przedstawiającego rozwiązania w ramach całego projektu WCES, a zatem także modelu edukacyjnego: (http://www.youtube.com/watch?v=PBaEEjBspWc)          Szczegółowe informacje na temat modelu partnerstw prywatno - społecznych znajdują się w podręczniku znajdującym się poniżej.       Projekt „Wielkopolskie Centrum Ekonomii Solidarności – koordynacja na rzecz zapewnienia trwałości funkcjonowania instytucji ekonomii społecznej” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.{phocagallery view=category|categoryid=1|imageid=74}

Więcej

Ekspert IT Tworzy platformę komunikacji dla tych, którzy skorzystają na ekonomii społecznej     Ekspert IT to specjalista od technologii informatycznych, ale także ekspert komunikacji. Dzięki stronie internetowej www.wces.pl ułatwia on bowiem pozyskiwanie informacji o sektorze ekonomii społecznej i jej podmiotach w całym regionie, a także umożliwia łatwiejsze monitorowanie działań tego sektora.     Zapraszamy Państwa do zapoznania się z charakterystyką systemu informatycznego symbolizowanego przez eksperta IT w projekcie WCES. Za opracowanie modelu odpowiadała Fundacja Forum Rozwoju Nowoczesnych Technologii. W chwili obecnej system informatyczny gotowy jest do wdrożenia przez zainteresowane podmioty.   Do kogo kierowana jest oferta systemu i jakie są jego główne narzędzia? Wszyscy, którzy zechcą skorzystać z rozwiązań oferowanych przez sektor ekonomii społecznej w sposób bezpośredni (np. zakładając przedsiębiorstwo społeczne) lub pośredni (np. kupując produkty lub usługi przedsiębiorstw społecznych) będą mogli otrzymać niezbędne im informacje właśnie za pomocą systemu informatycznego projektu WCES. Wypracowane w nim narzędzia IT powinny zapewniać sprawniejsze funkcjonowania podmiotów, ograniczać mało produktywne procedury oraz zapewniać zwiększoną jakość świadczenia usług. W celu usystematyzowania korzyści systemu, można wyróżnić trzy grupy jego głównych użytkowników: Instytucje otoczenia ekonomii społecznej oraz instytucje biorące czynny udział w realizacji zadań związanych z ekonomią społeczną, w tym samorządy lokalne: W ramach obszaru dla tych podmiotów założono uruchomienie systemów wspierania partnerstw z uwzględnieniem tworzenia listy aktualności, prowadzenia kalendarzy wydarzeń w danym regionie, ankiet związanych z konkretnymi problemami w regionie; Przedsiębiorcy sektora ekonomii społecznej oraz przedsiębiorstwa komercyjne związane z działalnością ekonomii społecznej: Dla tych grup, pewną pomocą okazać się mogą następujące narzędzia w ramach systemu: elementy zarządzania projektami, aktualności, kalendarz wydarzeń oraz inne rozwiązania, które mogą wspierać rozwój przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę, że zarządzanie organizacją jest procesem złożonym, to istnieje potrzeba wsparcia narzędziowego w celu optymalizacji działań, zapewnienia sprawności organizacyjnej w zakresie odpowiednim do skali działania. W tym względzie podmioty ekonomii społecznej powinny efektywnie korzystać z technologii informacyjnych (IT), czyli sprzętu i oprogramowania umożliwiającego zbieranie, przetwarzanie i przechowywanie danych oraz informacji. Zastosowanie IT jest istotne w czasach rozwoju społeczno-gospodarczego i szybkiego tempa pracy, umożliwia pozyskiwanie aktualnej informacji, prowadzenie wielu działań jednocześnie, przy zapewnieniu udziału różnych osób, grup i podmiotów. Mieszkańcy Wielkopolski: Osoby, które chcą aktywnie uczestniczyć lub uczestniczą w rozwoju ekonomii społecznej w regionie dzięki systemowi informatycznemu otrzymają: narzędzia komunikacji z innymi zainteresowanymi działalnością w ramach ekonomii społecznej. Założenie własnego profilu na stronie internetowej ułatwi komunikację m.in. poprzez wykorzystanie modułu kalendarza wydarzeń, wiadomości wewnętrznych i pytań do ekspertów, a także użytkowanie zakładki aktualności w celu sprawdzania najważniejszych wydarzeń z zakresu działań partnerów w projekcie WCES. Możliwość połączenia profilu z portalami społecznościowymi pozwala natomiast na rozszerzanie możliwości wysyłania wiadomości i komunikatów do szerszej grupy odbiorców (nie tylko tych, którzy są zarejestrowani na portalu www.wces.pl). wsparcie w zakresie wiedzy i informacji dzięki szerokim bazom informacji na portalu www.wces.pl. Na stronie internetowej znajdują się m.in. bazy podmiotów ekonomii społecznej, raporty z badań i opracowania dotyczące funkcjonowania ekonomii społecznej. Dzięki tym informacjom każdy może stać się bardziej świadomym i odpowiedzialnym społecznie mieszkańcem i konsumentem, a także zainteresować się działalnością całego sektora. wsparcie dostępu do konkretnych instytucji. Jest ono możliwe dzięki aktywnemu zaangażowaniu w działalność portalu przedstawicieli różnych instytucji sektora ekonomii społecznej. Każdy użytkownik może zadać pytanie ekspertowi z danej dziedziny i uzyskać na nie szczegółową odpowiedź. Portal umożliwia także monitorowanie działań różnych instytucji dzięki modułowi aktualności i kalendarza wydarzeń.   Jakie trudności pokonuje ekspert IT? System informatyczny ma za zadanie zmniejszać trudności w dostępie do informacji, a także rozwijać potencjał współpracy w ramach sektora ekonomii społecznej. Rozproszenie źródeł informacji oraz związany z tym chaos komunikacyjny jest w dzisiejszych czasach jest jedną z przyczyn wykluczenia społecznego dlatego portal systemu (strona internetowa www.wces.pl), upowszechniając wiedzę i możliwości jej pozyskania, ma potencjał wspierania reintegracji społecznej.     Zapraszamy do obejrzenia filmu promocyjnego przedstawiającego rozwiązania w ramach całego projektu WCES, a zatem także modelu edukacyjnego: (http://www.youtube.com/watch?v=PBaEEjBspWc)          Szczegółowe informacje na temat systemu informatycznego znajdują się w podręczniku znajdującym się poniżej.     Projekt „Wielkopolskie Centrum Ekonomii Solidarności – koordynacja na rzecz zapewnienia trwałości funkcjonowania instytucji ekonomii społecznej” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Więcej

  Ruszyła kampania promująca rozwiązania wypracowane w ramach projektu „Wielkopolskie Centrum Ekonomii Solidarności – koordynacja na rzecz zapewnienia trwałości funkcjonowania instytucji ekonomii społecznej”.   Celem kampanii jest zapoznanie różnych środowisk z takimi rozwiązaniami wypracowanymi w ramach projektu , które będą dla nich szczególnie atrakcyjne. Aby ułatwić identyfikację potrzeb poszczególnych grup, każdy model działań projektu zyskał przedstawiciela: eksperta ekonomii społecznej, lidera ekonomii społecznej, tutora biznesowego, doradcę prawnego i księgowego oraz eksperta IT. Każdy z nich wskazuje na konkretne narzędzia dla ekonomii społecznej i odwołuje się do działań poszczególnych partnerów w projekcie WCES. Nieoficjalnym bohaterem kampanii jest Pan Mieczysław, który chce realizować swoją pasję: zajmować się pielęgnacją zieleni. Dzięki rozwiązaniom projektu, zdobył on niezbędną pomoc w realizacji swoich marzeń i założył dobrze prosperujące przedsiębiorstwo społeczne, spółdzielnię socjalną „Zielonka”. Bohatera poznać można oglądając spot telewizyjny kampanii: (http://www.youtube.com/watch?v=PBaEEjBspWc)        Losy Pana Mieczysława i jego spółdzielni śledzić można także słuchając spotów radiowych w radiu Merkury, radiu Afera oraz na dedykowanym kanale YouTube: Zapraszamy do odsłuchania: http://www.youtube.com/watch?v=kx4e16NFocA&feature=youtu.be   Już teraz zapraszamy także do śledzenia naszej strony: pojawiać się na niej będą artykuły dedykowane konkretnym rozwiązaniom w ramach modelu WCES.

Więcej

Konferencja na temat ekonomii społecznej Serdecznie zapraszamy na organizowaną przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu konferencję dotyczącą Regionalnego Planu Rozwoju Ekonomii Społecznej w Województwie Wielkopolskim na lata 2013-2020. Odbędzie się ona w Pałacu Działyńskich (Stary Rynek 78) w dniu 23 kwietnia 2013 roku (wtorek). Plan konferencji: 10.00 – Rejestracja gości  10.30 – Otwarcie konferencji – Tomasz Bugajski - Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego  10.45 – Aleksandra Kowalska - Dyrektor ROPS w Poznaniu  11.00 – Aleksandra Andrzejewska – ROPS w Poznaniu  11.15 – Zofia Rutkowska – ROPS w Poznaniu  11.30 - Antoni Sobolewski - Prezes Centrum Rozwoju Społeczno-Gospodarczego oraz Wiceprezes Stowarzyszenia Czas Przestrzeń Tożsamość.  12.00 - Przerwa kawowa  12.30 – Stowarzyszenie na Rzecz Spółdzielni Socjalnych – przedstawiciel Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej na subregion koniński  12.45 – Fundacja im. Królowej Polski św. Jadwigi – przedstawiciel Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej na subregion kaliski  13.00 – Centrum PISOP – przedstawiciel Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej na subregion leszczyński  13.15 – Fundacja Pomocy Wzajemnej Barka – przedstawiciel Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej na subregion poznański  13.30 – Fundacja Rozwoju Nauki i Przedsiębiorczości – przedstawiciel Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej na subregion pilski  13.45 – Zakończenie konferencji     Uprzejmie proszę o potwierdzenie swojej obecności mailowo lub telefonicznie.

Więcej

         Do końca kwietnia br. można nadsyłać prace badawcze poświęcone problemom spółdzielczości na doroczny Konkurs Krajowej Rady Spółdzielczej. Konkurs organizowany od 2005 r. ma na celu odbudowę pozycji spółdzielczości w społeczeństwie, promocję ruchu spółdzielczego w Polsce oraz zwiększenie zainteresowania środowisk naukowych i akademickich badaniami nad spółdzielczością.   Nagrody w ramach Konkursu przyznawane są w trzech kategoriach: za pracę badawczą, prowadzoną w ramach projektów badawczych, programów naukowych itp za pracę doktorską lub habilitacyjną za pracę magisterską, licencjacką, inżynierską lub dyplomową Instytucjami uprawnionymi do zgłaszania wniosków o nagrody są: uczelnie wyższe publiczne i prywatne, instytuty naukowo-badawcze, towarzystwa naukowe itp. oraz spółdzielcze związki rewizyjne.   Poniżej, w załączonych plikach, znajdziecie Państwo szczegółowe informacje dotyczące konkursu.   {phocadownload view=file|id=39|target=s}{phocadownload view=file|id=40|target=s}    

Więcej

KONKURS DLA DZIENNIKARZY PRASOWYCH NA ARTYKUŁY PREZENTUJĄCE LOKALNE INICJATYWY Z ZAKRESU EKONOMII SPOŁECZNEJ 13 marca 2013 W celu pobudzenia w środowisku dziennikarskim zainteresowania problematyką Ekonomii Społecznej, wyróżnienia podjętych inicjatyw oraz pogłębienia wiedzy o lokalnych inicjatywach i dobrych praktykach w obszarze Ekonomii Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich realizujące projekt systemowy 1.46 pn. „Partnerstwo na rzecz instytucjonalizacji ekonomii społecznej”, we współpracy z Departamentem Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, ogłaszają Konkurs dla dziennikarzy prasowych na artykuł prezentujący lokalne inicjatywy z zakresu Ekonomii Społecznej. Konkurs został objęty patronatem honorowym Ministra Pracy i Polityki Społecznej.   Termin i miejsce nadsyłania zgłoszeń: Prace na Konkurs należy przesłać w terminie od dnia 1 marca do dnia 30 czerwca 2013 r. (decyduje data stempla pocztowego), lub dostarczyć osobiście na adres: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Aleje Jerozolimskie 65/79 00-697 Warszawa z dopiskiem na kopercie „Konkurs- lokalne inicjatywy z zakresu Ekonomii Społecznej”. Konkurs będzie zorganizowany w następujących etapach: od dnia 1 marca 2013 r. do dnia 30 czerwca 2013 r., składanie zgłoszeń do konkursu wraz z artykułami, albo przesłanie ich pocztą (wówczas decyduje data stempla pocztowego); do dnia 31 sierpnia 2013 roku rozstrzygnięcie konkursu przez Komisję Konkursową; do dnia 30 listopada 2013 roku ogłoszenie wyników konkursu na uroczystości wręczenia nagród laureatom. Wymagania dotyczące artykułu: W konkursie mogą brać udział artykuły prasowe opublikowane wyłącznie w prasie lokalnej i w Internecie, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 30 czerwca 2013 r. Wymagane jest, by artykuły nie były publikowane wcześniej niż w styczniu 2011 r. Artykuły konkursowe powinny być napisane w języku polskim. W konkursie mogą brać udział jedynie artykuły autorskie; artykuły sponsorowane nie będą przyjmowane. Pytania dotyczące Konkursu należy kierować na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. document.getElementById('cloak8ffec72476032d97c261b259e6d475d3').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy8ffec72476032d97c261b259e6d475d3 = 'konkurs' + '@'; addy8ffec72476032d97c261b259e6d475d3 = addy8ffec72476032d97c261b259e6d475d3 + 'crzl' + '.' + 'gov' + '.' + 'pl'; var addy_text8ffec72476032d97c261b259e6d475d3 = 'konkurs' + '@' + 'crzl' + '.' + 'gov' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloak8ffec72476032d97c261b259e6d475d3').innerHTML += ''+addy_text8ffec72476032d97c261b259e6d475d3+'';  . Kryteria oceny: 1. Nadesłane i spełniające wymagania formalne prace oceniane będą na podstawie: zgodności pracy z celem i tematyką Konkursu, jakości merytorycznej i zawartości treści dzieła, zaangażowania dziennikarskiego (konstrukcja i dramaturgia pracy), aktualności i znaczenia materiału dla opinii publicznej, walorów formalnych i poziomu warsztatu dziennikarskiego m.in.: jakość stylu i języka, narracji, czytelność i przystępność sformułowań, logika wywodu, zwięzłość, nowatorski i twórczy charakter pracy. źródło: www.crzl.gov.pl

Więcej

    Zespół projektu "Wielkopolskie Centrum Ekonomii Solidarności- koordynacja na rzecz zapewnienia trwałości funkcjonowania instytucji ekonomii solidarności" życzy Państwu wesołych i rodzinnych Świąt Wielkanocnych. Niech będą one pełne radości, ciepłych promieni słonecznych i chwil z najbliższymi. Jednocześnie zachęcamy Państwa do zainteresowania się ofertą upominków i ozdób autorstwa podmiotów ekonomii społecznej w Państwa okolicy. Sprzedawane przez nich produkty nie ustępują urodą i starannością wykonania komercyjnym ozdobom mając jednocześnie wyjątkowy charakter rękodzieła.   Zdjęcia, które widzicie Państwo poniżej przedstawiają upominki świąteczne wykonane przez uczestników watsztatów terapii zajęciowej z Czeszewa.   {phocagallery view=category|categoryid=1|imageid=63}{phocagallery view=category|categoryid=1|imageid=64}{phocagallery view=category|categoryid=1|imageid=65}{phocagallery view=category|categoryid=1|imageid=66}{phocagallery view=category|categoryid=1|imageid=67}

Więcej

  Produkt finalny projektu WCES został pozytywnie zwalidowany na posiedzeniu Regionalnej Sieci Tematycznej PO KL w dniu 19 lutego 2013 r!     Produktem finalnym projektu innowacyjnego testującego pn. "Wielkopolskie Centrum Ekonomii Solidarności - koordynacja na rzecz zapewnienia trwałości funkcjonowania instytucji ekonomii społecznej" jest metoda koordynacji ekonomii społecznej.  Metoda koordynacji to zespół rozwiązań pozwalający prowadzić działania wspierające ekonomię społeczną na wszystkich poziomach oddziaływania – regionalnym, lokalnym, przedsiębiorstw społecznych oraz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.  Na metodę składa się pięć rozwiązań szczegółowych - system monitoringu ekonomii społecznej, system informatyczny koordynacji działań w obszarze ekonomii społecznej, model preinkubacji/inkubacji ekonomii społecznej, model partnerstwa prywatno-społecznego, model edukacyjny szkoleń dla animatorów/tutorów ekonomii społecznej.  Szczegółowy opis metody koordynacji zawarty jest w zamieszczonych poniżej podręcznikach. Podręcznik systemowy przedstawia w sposób ogólny metodę koordynacji wraz z wszystkimi jej częściami składowymi.  W podręczniku wdrożeniowym dostępne są informacje dotyczące warunków wdrażania metody i jej poszczególnych rozwiązań.   {phocadownload view=file|id=24|target=s} {phocadownload view=file|id=25|target=s}

Więcej